RUSYA DEVLET MEDYASINDA İSTİFA DALGASI…

Marina Ovsyannikova Pazartesi günü gece haberlerinin sunulduğu televizyon stüdyosuna canlı yayında savaşı reddeden döviziyle girdiğinde Rusya’nın sıkı bir devlet denetimi altındaki çeşitli medya kuruluşlarında çalışanlar arasındaki yaygın bir rahatsızlığa da dikkat çekmiş oldu ve eylemini bir dizi istifa açıklaması izledi.

Ukrayna Devlet Başkanı Volodimir Zelenskiy Ovsyannikova’ya teşekkür etmiş ve Rusya’nın propaganda sistemi diye adlandırdığı kurumlarda çalışanları istifaya çağırmıştı.

Dördüncü kuvvet diye adlandırdığı medyada çalışan herkesin ‘savaş suçlarına meşruiyet kazandırma’ suçlamasıyla uluslararası mahkemelerde yargılanma ve yaptırıma hedef olma riskiyle karşı karşıya olduğunu söylemişti.

Gerçekten de devlet televizyonunda Devlet Başkanı Vladimir Putin’in en büyük destekçilerinden bazılarına yaptırım kondu bile. Bunlar arasında Rusya’nın en büyük televizyon kanalı Rossiya-1’de bir talk-şov sunan Vladimir Solovyov ve şu günlerde Rus olmaktan utandığını söyleyenlerin gerçekten Rus olamayacağını söyleyen Sargarita Simonyan da var.

Marina Ovsyannikova’nın ekranda protesto eylemiyle birlikte istifasını açıklamasından saatler sonra üç istifa haberi daha geldi.

Lilia Gildeyeva 2006 yılından bu yana NTV televizyonunda çalışıyordu
Rus NTV televizyonunda 16 yıldır çalışan Lilia Gildeyeva Rusya’dan ayrıldığını ve görevinden istifa ettiğini açıkladı

Kanal Bir’in Avrupa muhabiri Zhanna Agalakova işinden ayrıldı ve rakibi NTV televizyonunun 16 yıllık çalışanı Lilia Gildeyeva ile neredeyse 30 yıllık çalışanı Vadim Glusker de işlerini bıraktılar.

İlaveten Rus devlet televizyon grubu VGTRK’de de gazetecilerin iş bıraktığı yolunda söylentiler yaygın.

Gazeteci Roman Super, bu gruptaki Vesti Haber kurumunda toplu istifalar olduğunu söyledi ama bu haber henüz doğrulanmadı. Ayrıca tanınmış televizyon sunucusu Sergey Brilev istifa ettiği haberlerini yalanladı ve bir haftayı aşkın süredir iş gezisinde olduğunu hatırlattı.

Maria Baronovadaha önce Russia Today adıyla bilinen RT’den istifa eden en tanınmış isim oldu.

RT’nin eski genel yayın yönetmeni BBC’den Steve Rosenberg’e bu ay, Putin’in, Rusya’nın itibarını yerle bir ettiğini ve ekonominin çöktüğünü söylemişti.

RT’den de, aralarında Rus olmayan yabancı dil servisi çalışanlarının da bulunduğu bir kısım gazeteci istifa etti.

Eski RT Londra muhabiri Shadia Edwards-Dashti, Rusya’nın Ukrayna’yı işgale giriştiği gün gerekçe bildirmeden istifa etti. Moskova’da çalışan muhabir Jonny Tickle de aynı gün “son gelişmeler ışığında” diyerek istifasını verdi.

RT’nin Fransızca yayınlarında sunucu Frédéric Taddeïşovunu bıraktığını çünkü Fransa’nın Rusya ile açık çatışma halinde olduğunu ve “ülkesine olan sadakati nedeniyle” programı artık sunamayacağını söyledi.

Bir kaç gün sonra Avrupa Birliği, RT’ye bağlı çeşitli yayıncıları ve yine Rus devlet yayını olan Sputnik’i “bir dezenformasyon, manipülasyon ve gerçeklerin çarpıtılması kampanyası” yürütmekle suçlayarak yasakladı.

Reuters ajansı, Rusya’nın Almanya merkezli devlet haber ajansı Ruptly’den de bir dizi istifa yaşandığını bildirdi.

Sadece gazeteciler değil

Devlet denetimindeki medyadan çekilenler sadece gazeteciler değil.

Ülkenin en ünlü talk şovlarından birini sunan Ivan Urgant Rusya’nın ikinci en büyük televizyonu Marina Ovsyannikova’nın da çalıştığı Kanal 1’deki programını bıraktı.

Urgant, Instagram hesabına siyah bir zemin üzerinde sade bir cümle yazarak tepkisini gösterdi: “Korku ve acı. Savaşa Hayır!”

Urgant daha sonra takipçilerine, üzülmemelerini, tatile çıktığını ve döneceğini de bildirdi.

Rusya’nın bir numaralı “ünlü” çifti Alla Pugacheva ve Maxim Galkin de “tatile çıkan” şov dünyası yıldızları arasında.

Galkin Instagram hesabına “Savaş hiçbir şekilde meşrulaştırılamaz! Savaşa Hayır!” yazdı.